APK: Op welke punten wordt je auto gekeurd?

De Algemene Periodieke Keuring, kortweg APK, is een basiscontrole aan je auto. Wanneer je bolide deze keuring doorstaat, mag hij doorgaans weer een jaar lang de weg op. Een geslaagde APK betekent echter niet dat je geen problemen kunt krijgen met de auto. Veel mensen vragen zich dan ook af op welke punten hun vervoersmiddel wordt gecheckt.

Waarom een APK?

Zonder APK mag je de weg niet op, zo simpel is het. Niet alleen in Nederland kan de politie je aan de kant zetten als je geen keuring hebt gedaan, maar in heel Europa. De Algemene Periodieke Keuring is vanuit Europa ingevoerd met als doel om de verkeersveiligheid en het milieu te verbeteren. Met een geldige APK kun je aantonen dat je auto in de basis in orde is. En met de basis, bedoelen we ook puur de basis. Een geslaagde APK betekent absoluut niet dat je het komende jaar gegarandeerd pechvrij kunt rijden.

Wanneer moet mijn auto gekeurd zijn?

In principe moet je auto ieder jaar gecontroleerd worden, in ieder geval voordat de datum op je meest recente APK-formulier is verstreken. Dit geldt echter niet voor alle auto’s, want bolides die net uit de fabriek komen rollen hoeven vaak de eerste paar jaar niet gekeurd te worden. Deze moeten meestal na het derde of vierde jaar pas naar de garage voor hun eerste controle. Dit is echter afhankelijk van het brandstoftype en de toelatingsdatum.

Wat wordt er gecontroleerd tijdens een keuring?

Tijdens een Algemene Periodieke Keuring wordt er gekeken of de basisfuncties van een auto in orde zijn. Kort samengevat richting een keurmeester zich op drie punten: de verkeersveiligheid, het milieu en de registratie. Onder deze basiselementen vallen verschillende controlepunten, die hieronder verder gespecificeerd staan. De wetgeving van de APK is op 20 mei 2018 aangepast en vanaf dat moment wordt er ook gecontroleerd op overmatige lekkage (water uitgezonderd) en de werking van controlesystemen voor airbags, gordelspanners, bandenspanning, elektronische stuurbekrachtiging, remsystemen en antiblokkeersystemen.

Controlepunten APK:

  • Algemene functies
    Werken de ruitenwissers? Functioneert de claxon? Zit de accu goed vast? Zijn de remleidingen in tact? De basisfuncties van je auto worden nagelopen.
  • Banden
    Is de profieldiepte in orde? Zijn er geen scheuren of bulten aanwezig? Zijn de wiellagers niet versleten? Te veel slijtage en/of roest zorgt voor een negatief resultaat van je keuring.
  • Remmen
    Zijn de remschijven nog dik genoeg? Is er niet meer dan 50% roest? Zijn remslangen in goede staat? Het merendeel omtrent je remmen wordt gecontroleerd.
  • Wielophanging
    Schokbrekers goed bevestigd en niet lek? (Blad)veren en bevestigingspunten in orde? Zijn de draagarmrubbers nog goed en niet dusdanig gescheurd?
  • Stuurinrichting
    Stuurkogels, flexibele koppelingen, stuurstangen, kruiskoppelingen, stuurwiel etc worden gecontroleerd.
  • Brandstof
    De RDW heeft vastgesteld welke brandstof jouw voertuig mag gebruiken en dit dient in orde te zijn.
  • Verlichting
    Werkt alle verlichting naar behoren?
  • Carrosserie
    Is er geen roest aanwezig? Zijn er uitstekende delen aan de carrosserie, bijvoorbeeld vleugelmoeren?
  • Uitstoot
    De CO2 uitstoot wordt gemeten en er vindt een viergasmeting plaats. De uitslag moet binnen de wettelijke norm blijven.
  • Kilometerstand
    Sinds 1 januari 2014 moet de kilometerstand worden geregistreerd van auto’s en wagens t/m 2500 kilo.
  • Registratie
    Het voertuigbewijs en identificatienummer dienen aanwezig te zijn om de gegevens op het kentekenbewijs te kunnen controleren.

APK niet geslaagd, wat nu?

Het gebeurt vaak dat, met name oudere auto’s, niet in één keer door de Algemene Periodieke Keuring komen. Is dit een ramp? Nee, in de meeste gevallen niet. Je auto kan al op een klein punt worden afgekeurd. Zorg dat je auto op de punten van afwijzing wordt gerepareerd en laat hem nogmaals keuren. Als het goed is, komt je bolide nu wel vlekkeloos door de APK.

Mijn auto is goedgekeurd, goed nieuws?

Ja, goed nieuws in de zin van dat je volgens de wet weer een jaar lang de weg op mag. Je zal niet langs de kant van de weg gezet worden omdat je auto geen geldige APK heeft, maar dat betekent echter niet dat je helemaal niet langs de kant kan komen te staan. Een APK zegt namelijk niets over hoe je auto er écht voor staat. Waarom niet? We geven je een voorbeeld.

De ECU, Electronic Control Unit, is bijvoorbeeld iets dat niet meegenomen wordt tijdens de Algemene Periodieke Keuring. De ECU is echter een belangrijk onderdeel in je auto. Het zorgt voor een correcte werking van de motor en de automatische versnellingsbak. Ook de brandstofinspuiting in de cilinders is een taak van de ECU. Ook de koppeling is geen aandachtspunt tijdens de APK, en dat terwijl dit een belangrijk onderdeel is van een vervoersmiddel. De koppelingsplaat zorgt bijvoorbeeld voor een verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Over de motor gesproken, dit is het hart van je auto. Het is essentieel dat deze soepel loopt op alle cilinders. Is dit een aandachtspunt tijdens de Algemene Periodieke Keuring? Nope.

Conclusie: is je auto succesvol door de APK gekomen, dan zegt dit nog niets over de absolute technische staat van je auto.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer leesvoer voor jou

stoppen met roken voordelen tips motivatie

Stoppen met roken: alle voordelen en motivatietips op een rij

Stoppen met roken is iets dat veel mensen graag willen doen, maar daar een enorme moeite mee hebben. Niet gek, want het...