Opgezette buik: 10 tips om dit te voorkomen

Een opgezette of opgeblazen buik, het is een veelvoorkomend probleem. Met name vrouwen kampen met dit symptoom, maar ook bij mannen komt het regelmatig voor. In het merendeel van de gevallen heeft de opgezette buik te maken met een verstoring van de spijsvertering of de hogere aanwezigheid van gas in het maag- en darmstelsel. Vervelend, maar wat kun je er tegen doen? Wij hebben tien tips voor je op een rij gezet.

Ontstaan opgeblazen of opgezette buik

Veel mensen hebben meer dan eens te maken met een opgeblazen of opgezette buik. Vaak komt dit gevoel opzetten kort na het eten, maar soms lijkt het ook totale willekeur te zijn. De ene keer uit het zich enkel in een opgeblazen gevoel of in toename van de winderigheid, maar vaak zwelt de buik ook zichtbaar op. In het laatste geval kun je vaak niet anders dan je broek losknopen, omdat er anders gewoonweg teveel spanning op je buik staat. Behalve een opgeblazen en pijnlijk gevoel, kan het er ook voor zorgen dat lopen en zitten lastig wordt. Om nog maar te zwijgen over de schaamte die er soms komt kijken bij een dikke opgezette buik.

Oorzaken opgezette buik

Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor een opgezette buik. Als je meer lucht dan normaal inslikt, bijvoorbeeld omdat je te snel of te veel eet, kan je buik gaan uitzetten. Het kan echter ook zo zijn dat je kampt met een afwijkende darmflora of een overgroei met candida of andere gisten. Maar ook een foutief dieet, een intolerantie voor gluten of melksuiker, een enzymtekort of het gebruik van maagzuurremmers kan zorgen voor een opgeblazen buik. De meest voorkomende oorzaak is echter een besmetting met darmparasieten. Symptomen van een darmparasiet, ook wel protozoa genoemd, zijn een gebrek aan eetlust, buikpijn, diarree, winderigheid en/of een opgezette buik.

Heb ik een darmparasiet?

Omdat een besmetting met een darmparasiet veel voorkomt als oorzaak voor een opgeblazen buik, is het belangrijk om te checken of dit bij jou ook aan de orde is. Een veelgehoorde uitspraak van mensen die besmet zijn met Dientamoeba fragilis of Blastocystis hominis (darmparasieten), is: “Ik heb een buik alsof ik acht maanden zwanger ben.” Wil je uitsluiten dat je niet wordt geteisterd door een parasiet, breng dan een bezoek aan de dokter. Waarschijnlijk wordt je getest en moet je op twee verschillende dagen een monster van je ontlasting nemen. Ben je besmet met een darmparasiet? Geen paniek, dit kan gewoon behandeld worden met een medicijnkuur. 7 dagen na de kuur dient er een nacontrole plaats te vinden.

Afbeeldingsresultaat voor darmparasiet

Mogelijke andere oorzaken opgeblazen buik

Niet alleen een darmparasiet kan een opgeblazen of opgezette buik veroorzaken. Er zijn tal van oorzaken die kunnen zorgen voor een dikke buik. Dit maakt ook dat het voor veel mensen lastig is om precies vast te stellen waar hun opgezwollen buik vandaan komt. We hebben een aantal mogelijke oorzaken voor je op een rijtje gezet, zodat je kunt kijken welke het meest aansluit bij jouw klachten. Probeer ook voor jezelf bij te houden wanneer last krijgt van een opgezette buik. Is dit alleen in de ochtend of juist in de avond? En heb je kort daarvoor gegeten? Zo ja, wat at je?

Zetmeel intolerantie

Het komt vaak voor dat mensen een opgezette buik krijgen na het eten van zetmeelrijke producten. Brood is bijvoorbeeld voor veel mensen een boosdoener. Maar zetmeel komt in veel meer etenswaren voor, denk bijvoorbeeld aan aardappelen, rijst, pasta, chips, zuivel en snacks. Ook zorgt zetmeel ervoor dat klachten van Candida en parasieten toenemen.

Slechte spijsvertering

Een andere oorzaak, is een slechte spijsvertering. Vaak gaat dit samen met een maagzuurtekort, een sap dat voedsel breekt in kleinere stukjes en daarnaast bacteriën vernietigd. Maagzuur speelt ook een grote rol in de vertering van eiwitten. Heb je een tekort aan maagzuur, dan komen de onvoldoende verteerde eiwitten in je darmen terecht en daar zorgen ze voor problemen, wat weer kan leiden tot een opgezette buik. Klinkt dit bekend? Dan is het misschien verstandig om je maagzuur op peil te brengen. Dit kun je doen met Betaine HCI supplementen, maar ook met Keltisch zeezout, dat je iedere ochtend oplost in een glas water.

Afwijkende darmflora

Het kan ook zijn dat je last hebt van een afwijkende darmflora. Een opgezette buik is slechts één van de symptomen hiervan. Een afwijkende darmflora is eveneens te herkennen aan winderigheid, een afwijkend ontlastingspatroon, een sterk ruikende ontlasting, een toename van gisten, ontstekingsreacties, depressiviteit en vermoeidheid. Wil je uitsluiten dat je last hebt van een afwijkend darmflora, dan kun je dit via de huisarts laten testen. Wordt je positief getest, dan kan het zijn dat je een dieet moet volgen, supplementen moet slikken of een probioticakuur moet nemen.

Glutenintolerantie

Mensen met een opgeblazen buik kunnen ook kampen met een glutenintolerantie, wat betekent dat je lichaam niet tegen gluten kan. Wat zijn gluten precies? Het is een mengsel van eiwitten dat van nature voorkomt in bepaalde granen, waaronder tarwe. Het eten van gluten kan een reactie veroorzaken waardoor het slijmvlies van de darm beschadigd raakt. Dit kan diarree, buikpijn, vermoeidheid, gewichtsverlies en een dikke buik veroorzaken. Glutenintolerantie, ook wel bekend als Coeliakie, is een chronische auto-immuunziekte die alleen vastgesteld kan worden door een arts. Het is helaas niet te genezen, wat betekent dat je glutenvrij moet gaan leven.

Histamine

Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar histamine is een lichaamseigen stof. Echter, ieder lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid histamine aan. Dit verschilt per persoon en daarom moeten sommige mensen opletten met wat ze eten. Histamine zit namelijk ook in voedsel. Naast een dikke buik, zijn ook irritatie van de huid, jeuk, roodheid, hoesten, slijm in de keel en slaapproblemen symptomen van een overschot aan histamine in je lijf. Wat kun je hier aan doen? Etenswaren met histamine zo veel mogelijk vermijden. In zuurkool zit bijvoorbeeld een enorme hoeveelheid van dit stofje, maar ook chocolade, kaas, wijn en noten zijn bekende voorbeelden.

Lactose

We sluiten de lijst met mogelijke oorzaken af met een intolerantie voor lactose, oftewel melksuiker. Deze suikersoort behoort tot de koolhydraten en komt voor in de melk van alle zoogdieren. Van alle Nederlanders heeft zo’n 15% moeite met het afbreken van melksuiker, wat kan resulteren in een opgeblazen buik, winderigheid of diarree. Mensen die hier last van hebben, dienen zoveel mogelijk melkproducten te vermijden. Denk hierbij aan (karne)melk, yoghurt, kwark, kefir, fruitzuiveldranken, zachte geiren- en schapenkaas, smeerkaas, hüttenkäse, vla, pap, pudding, slagroom en créme fraîche. In harde kaas, zoals Goudse kaas, zit geen lactose. Dit komt omdat alle melksuiker tijdens het rijpingsproces al is afgebroken.

10 tips om een opgezette buik te voorkomen

#1 Voeg citroensap toe aan bepaalde groenten

Ben je een liefhebber van bonen en koolsoorten, zoals broccoli, bloemkool en boerenkool? Voeg hier tijdens de bereiding dan wat citroensap aan toe. Waarom? Bonen en kruisbloemige groenten bevatten een zetmeelsoort, raffinose genaamd, en dat is lastig af te breken voor je darmen. Dit kan voor extra darmgassen zorgen, wat weer resulteert in een opgblazen buik. Citroensap zorgt ervoor dat je spijsverteringsenzymen worden gestimuleerd. Vind je het onhandig of niet lekker om citroensap mee te bereiden in je eten, dan kun je ook flesjes citroensap bestellen, die je tijdens of na het eten opdrinkt.

#2 Eet onbewerkt voedsel

Etenswaren waren nog nooit in zulke aantallen te verkrijgen als tegenwoordig, maar helaas is het merendeel bewerkt. Veel voedsel is bespoten met chemische bestrijdingsmiddelen of bewerkt in een fabriek met vulmiddelen, waaronder geur- en smaakstoffen, bewaarmiddelen en synthetische vitamines. Al deze stoffen kunnen een ravage aanrichten aan je spijsverteringsstelsel, vooral wanneer je al gevoelig bent op dit gebied. Eet daarom zoveel mogelijk biologisch en onbewerkt voedsel en vermijd voeding met een legio aan vulmiddelen.

#3 Vermijd of verminder de consumptie van gluten

Gluten zijn één van de bekendste oorzaken als het gaat om een opgezwollen buik. Probeer daarom de consumptie van deze eiwitsoort zoveel mogelijk te voorkomen. Gluten vind je bijvoorbeeld in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Helaas bevat tarwe één van de meest agressieve vorm van gluten en wordt dit in vrijwel alle supermarktproducten verwerkt. Gelukkig zijn er ook producten die van natue glutenvrij zijn, zoals zilvervliesrijst, aardappelen, groente, fruit, noten, zaden, eieren, melk, yoghurt en kwark. Het is dus even zoeken, maar een glutenvrij dieet kan je zeker helpen.

#4 Extra vezels voorkomen opgezette buik

Een dikke darm vol ontlasting zorgt vaak voor een opgeblazen gevoel en een opgezette buik. Wat de oorzaak hiervan ook is, het innemen van extra vezels kan nooit kwaad. Dit zorgt, in combinatie met voldoende vocht, voor een betere afvoer in je lichaam. Wat je kunt doen, is voordat je gaat slapen een theelepel lijnzaad in een glas water zetten en dit de volgende ochtend opdrinken. Drink er vervolgens nog een extra glas water achteraan en voer deze dosis langzaam op tot maximaal drie theelepels met lijnzaad.

#5 Mijd zuivel en soja bij lactose-intolerantie

Heb je last van lactose-intolerantie? Dan kun je er baat bij hebben om producten met zuivel en soja zoveel mogelijk links te laten liggen. Lactose is een suiker dat voornamelijk voorkomt in melk en melkproducten. Niet iedereen kan hier even goed tegen en dit kan bij bepaalde personen dan ook lijden tot maag- en darmklachten, met als gevolg een opgeblazen buik. Ga lactose dus uit de weg en mijd producten als melk, smeerkaas, vla, pudding, roomboter, slagroom, koffiemelk en roomijs.

#6 Neem Omega 3-vetzuren tot je

Heb je sinds een tijd ineens last van een opgeblazen gevoel en een dikke buik? Dan kan het zijn dat je kampt met een lekkende darm. Dit betekent dat er kleine gaatjes in je darmslijmvlies zitten, waardoor er stoffen in je bloed ‘lekken’ die daar niet horen. Dit kan irritaties en reacties (een dikke buik) veroorzaken. Je kunt je darmslijmvlies herstellen door ontstekingsremmende Omega 3-vetzuren tot je te nemen. Dit zit in producten als vis, lijnzaad, hennepzaad, walnoten en perillaolie. Ook zijn hiervoor speciale supplementen te bestellen.

#7 Drink voldoende water

De meest makkelijke maatregel die je kunt nemen om een opgeblazen gevoel te voorkomen, is zorgen voor voldoende vocht. Het klinkt misschien té makkelijk, maar het kan absoluut helpen. Wanneer je onvoldoende drinkt, dan wordt het voor de darmen lastiger om haar inhoud naar de uitgang te manoeuvreren. Dit kan leiden tot een opgeblazen buik, pijn en problemen bij het naar de wc gaan. Neem dus voldoende vocht tot je, het liefst water. Minimaal 2 liter per dag is aan te raden.

#8 Geef je maag voldoende rust

Het klinkt misschien gek, maar ook je maag moet uitrusten. Net als dat jij naar bed gaat om er de volgende dag weer tegenaan te kunnen, heeft je maag dat ook nodig. Je spijsverteringsstelsel heeft tijd nodig om te herstellen. Als je ’s avonds laat nog eet en kort daarna naar bed gaat, moeten je darmen zich een stuk harder inspannen om het voedsel van boven naar onderen te transporteren. Heb je dus vaak last van je buik, eet dan zoveel mogelijk overdag en niet vlak voor het slapengaan.

#9 Verminder de inname van suiker

Zoals je misschien wel weet, staat suiker te boek als een subtiele sluipmoordenaar. Gemiddeld krijgen we als Nederlanders zo’n 28 suikerklontjes per dag binnen. Suiker zorgt niet alleen voor rotte tanden en meer calorieën, maar ook voor ontstekingen in je lichaam. Daarnaast onderdrukt het je immuunsysteem, wat kan leiden tot een opgeblazen gevoel en een dikke buik. Probeer de inname van suiker daarom te verminderen. Sowieso is het gezond om minder suikers tot je te nemen. Vind je dit lastig? Begin dan klein. Bijvoorbeeld door geen suiker meer in je koffie of thee te doen.

#10 Drink groene thee of muntthee

De laatste tip bij een opgeblazen buik: drink thee! Makkelijker kan bijna niet. Zorg er echter wel voor dat het muntthee of groene thee is. Beiden hebben meerdere gezondheidsvoordelen, maar van muntthee is bekend dat het ook de darmen tot rust brengt en opgehoopt gas makkelijker laat ontsnappen uit je buik. In groene thee zitten weer antioxidanten die helpen bij het verminderen of elimineren van abdominale klachten. Kamillethee is overigens ook nog een optie. Deze theesoort wordt meer dan eens aanbevolen voor alle aandoeningen die te hebben met de maag of darmen.

✎ VERS VAN DE PERS

★ MEEST GELEZEN