Stoppen met roken: voordelen en effecten al merkbaar na 20 minuten

In Nederland steekt meer dan 22 procent van de bevolking wel eens een sigaret op, zo blijkt uit cijfers van het CBS van 2018. Hoewel het aantal rokers gestaag afneemt, is het voor veel mensen enorm moeilijk om helemaal te stoppen. Toch heeft het enorm veel voordelen om de sigaretten achterwege te laten. De eerste positieve effecten merk je al 20 minuten na je laatste sigaret.

We gaan in dit artikel geen argumenten geven waarom je zou moeten stoppen met roken. Je moet immers niets, want het is jouw lichaam, jouw geld én jouw sigaret. Ook de negatieve effecten op de gezondheid gaan we niet behandelen. Wat een sigaret met ons lichaam doet en welke risico’s daarbij komen kijken, is ons allen wel bekend. Toch heeft roken ook zeker voordelen, bijvoorbeeld op het stresslevel en de vetverbranding. Maar ook daar gaan we het niet over hebben. We willen je puur informeren over het feit wat er gebeurt in de periode dat je jouw laatste sigaret uitdrukt en besluit te stoppen te roken. De eerste effecten treden namelijk al na een paar tientallen minuten op.

Herstel begint na 20 minuten laatste sigaret

Terwijl je sigaret nog ligt na te smeulen in de asbak, gaat in jouw lichaam het herstelproces al van start. Na ongeveer 20 minuten treedt het eerste positieve effect op: je bloeddruk en hartslag dalen. Nicotine vernauwt je bloedvaten en hierdoor moet het hart sneller pompen om de gewenste doorvoer te bereiken. Koolmonoxide verdringt zuurstofmoleculen en leidt daardoor tot veen verlaagde zuurstofopname. Deze twee stoffen uit de sigaret zorgen ervoor dat je bloeddruk en hartslag stijgen. Al na 20 minuten na je laatste sigaret begint de afname van deze stoffen in je lichaam, met als gevolgd dat je bloeddruk en hartslag weer afstevenen op een normaal ritme. Sneller kun je je eerste winst niet boeken!

Na één dag al 4 positieve effecten bereikt

Lukt het je om 24 uur lang van de sigaretten af te blijven, dan boek je naast bovenstaand resultaat nog drie extra positieve resultaten. Na één dag is de koolmonoxide volledig uit je lichaam verdwenen. Je lichaam kan dus weer makkelijker zuurstof opnemen. Mensen met astma merken dit bijna per direct als ze stoppen met roken. Een doorsnee roker zal de echte effecten hiervan pas na enkele dagen merken, bijvoorbeeld wanneer zij simpele activiteiten ondernemen zoals het op- en aflopen van een trap.

Het tweede effect dat al na 24 uur stoppen wordt bereikt, is een grote schoonmaak die wordt gestart in je longen. Raak je een dag lang geen sigaretten aan, dan geef je jouw lichaam de gelegenheid een schoonmaakproces te starten. Je longen zullen vanaf dat moment starten met het opruimen van resten teer, slijm en stof. Dit kan er in resulteren dat je enige tijd moet hoesten, maar dit is een tijdelijk iets en kan worden gezien als een positief signaal: je lichaam werkt afvalstoffen weg.

Na slechts één dag stoppen, heb je dus al behoorlijk wat positieve dingen bereikt. En dit zal ook je omgeving merken. Want als jij meer dan 24 uur niet hebt gerookt, zal ook de sigarettenlucht uit je mond en vanaf je huid sterk afnemen. Je ruikt dus een stuk frisser!

Na 48 uur begint het pas echt

De eerste snelle effecten van het stoppen met roken zijn natuurlijk fijn, maar je gaat het pas echt merken vanaf 48 uur na je laatste sigaret. Vanaf dat moment zal het ook pas echt moeilijk worden om er niet toch weer eentje op te steken. Waarom? Omdat je lichaam na ongeveer twee dagen alle nicotine, de meest verslavende stof in een sigaret, heeft afgevoerd. Nu de nicotine compleet uit je lichaam is verdwenen, zal de drang naar een nieuwe sigaret sterk toenemen. Je bent immers gewend geraakt aan dit stofje en krijgt het gevoel dat je zonder niet kunt functioneren. Houd echter vol, want dit gevoel zal minder worden. Daarnaast krijg je er weer een extra positief effect voor terug.

Een duidelijk merkbaar verschil dat na zo’n 48 uur stoppen optreedt, is de verbetering van je smaak- en reukvermogen. Dit merk je bij vrijwel alles, van een kop koffie tot een frisse salade; alles smaakt ineens een stuk intenser. Je ruikt het nu bijvoorbeeld ook wanneer iemand je voorbijloopt die wél net heeft gerookt. De walm van sigarettenrook die hij of zij met zich meedraagt, gaat niet langer ongemerkt aan je voorbij. De toename van je smaak- en reukvermogen is een groot goed en doet zich dus al voor na amper twee dagen stoppen met roken.

Wat staat je nog meer te wachten?

Zijn hiermee alle positieve effecten van het stoppen met roken bereikt? Nee, nog lang niet. Bovenstaande is pas het topje van de ijsberg. De meeste effecten vragen wat meer tijd, al zijn er ook een aantal die zich al binnen twee weken openbaren. Zo heb je na 72 uur al meer energie en wordt ademen eenvoudiger. Vanaf 2 weken begint je longfunctie en bloedsomloop zich te verbeteren. Het laatste korte termijn-effect is de verbetering van je conditie en het verdwijnen van je rokershoest, mocht je hier last van hebben. Laatstgenoemde verbetering treedt ongeveer 1 maand na je laatste sigaret op.

  • Na enkele weken herstelt je huid zich en ga je er beter uitzien
  • Na twee tot zes weken worden de effecten zichtbaar voor je tanden en tandvlees
  • Na twee tot twaalf weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam
  • Na 1 jaar is je risico op hart- en vaatziekten gehalveerd
  • Na 5 tot 15 jaar is het risico op een beroerte gelijk aan dat van een niet-roker
  • Na 10 jaar is je verhoogde risico op longkanker gehalveerd
  • Na 15 jaar is het risico op hart- en vaatziekten gelijk aan dat van een niet-roker

✎ VERS VAN DE PERS

★ MEEST GELEZEN